Julstämning

 
Det är lite sårdär med julstämningen i år. Regnet som smattrar på mitt fönsterbleck för studnen hjälper ju inte till, om man säger så ...
 
Vad som däremot ökar julstämningen är musik. Speciellt levande sådan och gärna i vacker miljö. Igår var Sofia Karlsson och Martin Hederos och spelade och sjöng i Forshälla kyrka. Emellanåt var det magiskt och jag rös i hela kroppen. Sofias röst är så fin och i kombination med ljuseffekterna på kyrkväggen och i kyrktaket blev det helt fantastiskt. Precis så bra som jag föreställt mig. Martin Hederos hade jag inga föreställnigar alls om, men han var hur bra som helst. Ja, det var verkligen en grym konsert.
 
Dessa två är ute på en turné just nu och spelar i olika kyrkor runt om i landet. Här i Ljungskile var dock enda stället de samarbetade med en kör. Vi medverkade i tre låtar och sjöng två stycken själva. Den som tittade på svt:s Luciamorgon för en vecka sedan kunde se Sofia och Martin framför låten Olive Tree, som var en av de låtar vi var med på. Vi sjöng enstaka toner på min nya favoritjullåt Frid på jord och körade i Gläns över sjö och strand. Efteråt var mitt hjärta sprängfyllt av julstämning.
 
På söndag är det dags för nästa julkonsert. Då med betydligt mer kör. Det ser jag fram emot! Får man önska, så önskar jag även lite snö.

Kommentera här: