Fotbollsgala för fotbollsgalningen

 
Som den sucker för galor och fotbollsgalning jag är har jag naturligtvis spenderat de två senaste timmarna i soffan framför Fotbollsgalan 2012.
 
Jag vet ärligt talat inte rikigt varför jag gillar det så mycket men någonting är det. Kanske för att det är lite roligt att se de där annars så svettiga och rufsiga tjejerna och killarna välkammade och uppklädda för en gångs skull. Kanske för att liksom "alla" är där och sitter tillsammans om vartannat. Och framför allt för alla ihop klipp av händelserna under året uppbyggda med maximal dramaturgi och stämningsfull musik. Jag ryser lite när jag ser Rasmus Elms mål från tysklandsmatchen för några veckor sedan - trots att jag vet att bollen kommer gå in.
 
Andra saker som jag tänkte på under galan var annars att
 
... Howlin'  Pelle startade upp hela galan med att säga fel. Eller försökte han vara rolig på helt fel sätt?
... Pia Sundhage är grym!!
... Olof Mellberg är nästan lika grym fast på ett annat sätt.
... Varför filmade de aldrig Zlatan under hyllningarna av Fredrik Ljungberg? (Som fick fotbollskanalens speciella pris.)
... F19-landslaget som tagit VM-guld blev firade för detta. Vad grymma de kommer bli om några år. Det såg ut att vara mycket högre tempo i deras match än i random damallsvenska dito. På seniornivå.
... VARFÖR är diamantbollen utformad som en uppochnedvänd vas? Kalla det inte diamantBOLLEN då!
... Är det tråkigt och fantasilöst att Zlatan vinner guldbollen för sjunde gången? Eller är han helt enkelt värd det? Jag tror jag håller på det sistnämnda. Det finns ingen man inom svensk fotboll som kan mäta sig med Ibra just nu. Då vore det nog ännu löjligare att ge guldbollen till någon annan bara för att.
 
Det var det.
Grattis till alla fotbollshjältar!
 

Kommentarer:

1 Pelle:

Vad sa Howlin' Pelle då? Säkert inget av värde.

Du, jag försöker mejla dig. Haru någon mejladress nära till hands?

Svar: Äh, han sa något om vilja och drog paralleller mellan en liten trulig sparris från Borlänge som vuxit upp och blivit en av världens mest firade rockstjärnor, och en liten unge från Rosengård som vuxit upp och blivit en av världens mest firade rockstjärnor. Men jag antar att han egentligen skulle/borde ha sagt fotbollsspelare.
Du, min mejladress finns nu i en inkorg nära dig.
Leo

2 Pelle:

HARUUUUUUUU FÅTT MEJLET?!

Kommentera här: