En lista om tid - Fyra år senare

Ungefär vid den här tiden för fyra år sedan, närmare bestämt 25 maj 2008, fyllde jag i den här listan. Den handlar om tid, om framtid och dåtid. Då svarade jag såhär. Jag tänkte att det kan ju vara spännande att fylla i den på nytt nu när det har gått ett tag och framtid blivit nutid.

För fem år sedan... bodde vi i vårat älskade lilla torp! Vi hade ofta små fester och mycket folk på besök, folk som sov över trots att vi egentligen inte hade så mycket plats. Det började bli vår och jag pluggade matte på Göteborgs Universitet men kurserna i andra läsperioden var inte alls lika tunga som de i den första. Jag var ledig varje onsdag. En väldigt behaglig tillvaro vill jag minnas.

För tre år sedan... hade jag hyfsat nyligen fyllt 25 år och försökte dämpa min åldersångest med en rolig fest. Festen hade 80/90-tals tema och vi satt uppe och spelade gitarr och sjöng till klockan fyra på morgonen. Min klasskompis spydde bakom en bil. I skolan läste jag Vatten- och avloppsteknik samt Byggplanering, två kurser jag inte har haft nytta av en sekund i mitt "verkasamma yrkesliv".

För ett år sedan... satt jag på mitt kontor och jobbade med projektet Kv Fullriggaren i Malmö. (Goggla på det, det är grejer det!). Annars var det lika gött väder som det är nu och vi peppade för att nästkommande helg åka och hälsa på Jonas på hans smidesskola på Österlen.

Igår... skrev jag ut typ en miljon ritningar inför ett nytt projekt - några väggar på en arena. Det känns coolt. Tror nämligen att när jag och kollegor i samma bransch sitter om 15 år och pratar om början på 2010-talet, då kommer vi skrocka och säga "minns du hur alla skulle bygga nya arenor överallt". Då är det kul att vara med på ett hörn.

Imorgon... är det lördag och sovmorgon. Har inga spikade planer men har pratat lite löst om att Hanna ska hälsa på, får se hur det blir med det.

Om ett år... är det högst troligt att jag jobbar kvar på samma jobb, sitter på samma kontor och har samma arbetsuppgifter. Då kommer jag vara ännu mer självständig i arbetet vilket jag ser fram emot. I övrigt kan ju hur mycket som helst ha förändrat sig, det vet man ju aldrig. Hoppas dock att jag kan se tillbaka på ett spännande och skojigt 2012.

Om tre år... är jag 31 år. OMG. Känns helt overkligt men det troligaste är ju att jag är i stort sett samma person. Tvåan i min ålder har bara bytts mot en trea. Det jag vet med all säkerhet är att jag inte kommer byta bransch så ett säkert tips är att jag jobbar med betong. Hårt som fan. Åtminstone med hus. Kanske på samma ställe som nu. Kanske i Göteborg. Kanske har jag gift mig. Kanske har jag en bebis. Den som lever får se ... :)

Listan har kanske inte förändrat sig så värst på de här fyra åren. Försökte att inte skriva bara om skola och jobb den här gången, men anledningen till att man gör det är ju för att det är det enda man kan ha en aning om. Allt runt i kring blir ju vad det blir, på något sätt.
I förra listan skrev jag att jag inom tre år skulle jobba på ett "trendigt arkitektkontor", riktigt så blev det ju inte. Någonstans längs vägen föll jag för konstruktion istället. Men jag är med och skapar bra och snygga hus - det är ett som är säkert.

Kommentera här: