Du tysta, du glädjerika, sköna

Idag är det den 6 juni. Det vill säga Sveriges nationaldag. Det ska jag fira med att titta på Sveriges VM-kvalmatch mot Danmark. Det ska bli skojigt! Hoppas jag.


När jag gick första året på gymnasiet spelade de också VM-kvalmatch på nationaldagen. Mot Moldavien hemma på nya Ullevi. Halva min klass hade då klämt in sig i en liten etta på Göteborgsvägen där vi dels spelade ölspelet och dels tittade på fotboll. Jag minns det som en väldigt rolig fest. Jag hade med mig två folköl som jag drack "alldeles själv" (citat ur dagboken - jag är fortfarande lättpåverkad men inte så lättpåverkad), jag skar mig i handen för att någon slog upp en dörr på mitt glas och Sverige vann med 6-0! Varje gång de gjorde mål ställde sig alla upp och sjöng nationalsången. Som sagt, en rolig kväll.

Något liknande ikväll kanske? Nån som vill vara med?

Kommentera här: