Februaris första fettisdag

 

Så här vackra och förträffligt smaskiga semlor har jag bakat idag!

Det är gött och roligt att receptet jag följde verkligen är idiotsäkert. Ordentligt förklarar de att en halv sats vetedeg räcker till en stor semla, 20 st mellanstora eller 30 st minisemlor. Tur, annars hade man ju blivit helt förvirrad om man hade tänkt baka minisemlor, det hade ju kunnat bli hur många som helst!

Jag gjorde uppenbarligen lite, lite större än mellanstora bullar eftersom degen inte räckte till 20 st utan bara 16 st. Inte lätt att göra rätt när de varken skriver ut diametern eller volymen för en medelstor bulle...

Kommentarer:

1 Andreas Borg:

Dom såg verkligen goda ut! Sådär, nu va första kommentaren skriven från mig;) hejhej

2 Leo:

Ja det var dom också!

Gött forstsätt så ;)! hejhej

3 sanna:

4 sanna:

oj, nu blev det utan text. det skulle stå som följer:

aj aj leo. inte lätt när det inte finnes diametermått, det kanske är något som ska inspireras som en uppdatering av all världens bullrecept ;)

jag skulle vilja säga att detta var ett utmärkt exempel på hur man "tänker som man utbildar sig", eller vad säger du? :)

5 Leo:

haha ja kanske, om man vill göra recepten ännu mer idiotsäkra - så även teknologer kan baka :)

mest var ju hela inlägget lite ironiskt, tyckte det var väldigt roligt hur kokboken helgarderade sig så inge kunde missförstå vad man skulle göra för slags semlor. egentligen är det ju bara en smaksak hur stora eller hur många det blir. men det kanske var typiskt mig att tänka på det :)



förövrigt hörde jag att du gjort riktigt spännande semlor med chocklad bland annat. det lät däremot riktigt inspirerande!

6 sanna:

då var det bestämt! vi gör en kokbok ihop! för lite mer idiotsäker och inspirerande lagande åt folket :)

7 Leo:

Haha ja lätt... vi har väl ett utkast med lite olika grundideér med melon, vinbär, majonäs...

Kommentera här: