Två saker jag tydligen missförstått

  1. I Bohuslänningen i förrgår stod det. Solen upp: 9.03. Solen ned: 16.34. Dagen har blivit 1 minut kortare sedan igår. Är inte detta helt fel? Ska inte dagarna bli längre efter den 22 december? Om de fortsätter att bli kortare och kortare kommer det ju aldrig bli vår! Eller jag kanske har missförstått.


  2. Var och pantade burkar på Konsum igår. Pantautomaten där står längst ned i butiken så man kan stå lite undanskymd och behöver inte skämmas trots att man har två hela kassar med diverse grejer. Pantautomaten har en biståndsknapp också om man vill vara god och skänka sin pant till behövande familjer... Det den dock inte gör är att ta emot mina Carlsberg Sort Guld-burkar. Det är ju inte så konstigt eftersom de inte har svensk streckkod. Men det stod klart och tydligt på burkarna att de var av aluminium. Aluminium är en bra metall att återvinna eftersom det går åt mindre energi att återvinna än att framställa ny. Därför tänkte jag vara riktigt duktig och be personalen ta hand om mina burkar istället för att jag skulle gå ut och slänga dem i metallcontainern. "Kan ni ta de här?" frågade jag. "Nej, de kan vi inte göra vettu" sa en farbror jag aldrig sett där förut. "Nä det förstår jag" sa jag "men bara lägga dem där inne med de andra burkarna?" "Nej, nej, släng dem där i skräppåsen" sa farborn. Då slängde jag dem där i skräppåsen. Brydde mig inte om att återvinna alls. Barnsligt kanske, men han var ju så dum. Konsum dessutom. Ska inte de vara de gröna alternativet? Men jag har väl missförstått.

Kommentera här: