Jobbiga saker i mörkret

En natt för någon vecka sedan kunde jag inte somna utan låg och funderade som man gör på nätterna. På natten blir alla problem extra stora och jag tyckte mig inse att jag inte var tillräckligt bra på någonting. Inte så att jag var dålig på allting; men att jag inte har nördmycket kunskap inom något specifikt oråde och heller inte  är jättegrym  på att spela något intsrument, spela någon sport eller liknande. Inte bäst på någonting!  Just i den stunden kändes detta oerhört sorgligt.

Morgonen efter förstod jag att allt var överdrivet. Man måste faktiskt inte vara bäst. Jag kan istället lite om mycket olika saker och tycker att jag är ganska allmänbildad. I vardagslivet är det oftast bättre att kunna lite om mycket än allt om en enda grej. Så då blev jag åter nöjd med mig själv. [Kom även ihåg att förr i tiden när jag läste spanska, då var jag bäst.]

Inatt har jag jobbat natt och för att jag inte ska bli lika trött har jag tv:n konstant påslagen. Det bästa som gick att kolla på igår var Nattliv i TV4/TV4+. Ett sånt där  spelprogram där man ska ringa in och gissa  alldeles för lätta  eller alldeles för breda frågor, t ex "Gissa kändisen?". Det är verkligen ett fånigt program ändå tittar jag på det och byter kanal efter vilken kanal det sänds på. Varför?? Som sagt, gissa kändisen och folk ringer in, mitt i natten och gissar på en kändis, vilken som helst. Är det fel hörs en röst som ropar "Hallå!". Väldigt logiskt!?. Och det är klart det är fel för man får inga ledtrådar förrän de redan fått in 20 gissningar och då blir ledtråden; en svensk kändis, och så vidare.

Men nu till grejen. Nattens programledare var verkligen inte allmänbildad. Jag tycker det skulle vara ett större krav på folk som söker sådana jobb än att vara snygg och kunna prata oavbrutet. Jag skulle nog kunna prata oavbrutet om jag verkligen försökte. Och jag skulle inte säga: "Jaha, Näcksjö!" till tanten som ringde in och stolt berättade att hon bodde i Nässjö. Jag kräver inte att alla borde vara jättehaj på geografi men om man jobbar i tv tycker jag i alla fall att man kan läsa på lite. Inte bara känna till det som är aktuellt just för tillfället. Det känns mer respektfullt mot de stackarna som lägge ut massa pengar på att ringa in om och om igen för att kanske vinna de där 30 000 kr i jackpoten, att åtminstone veta på ett ungefär var de ringer ifrån. Eller, det kanske bara är jag? Promlem blir ju som sagt större på natten.

Kommentera här: