Godnatt mr Saddam

Idag (för i min dyngscykel är det ännu dag) lördag 30 december 2006 har Saddan Hussein avrättats. Det hade jag ju verkligen inte behövt lägga energi på här, men det kan inte undvikas att man börjar fundera en hel del på det. För trots att han verkligen var en grym människa som uträttade så mycket ont, känns det inte särskilt lustigt att se de overkliga bilderna när maskerade män lägger snaran runt hans hals. Och drar åt! De ska faktiskt döda honom, han ska verkligen bli hängd! Känns som ett så primitivt sätt att dö på... i dagens samhälle finns det väl mordernare metoder? Olustigt som sagt. Och nu finns han inte längre, nu är han borta och kan aldrig ångra sig eller lida mer. Det låter som jag är lite ledsen här för hans skull och det ska väl tilläggas att jag aldrig haft några sympatier med den mannen. Men ändå. Jag kommer aldrig bli för dödstraff.

Kommentera här: