Leos lista 2013

Gott nytt år!
Idag fick vi tillbaka vårat bredband som varit borta sedan 15 decemer. Hela julen, hela nyår och hela min långa härliga ledighet alltså. Inget bloggande har det blivit. Skitsamma, nu vänder jag blad, nu börjar ett nytt år. Och som vanligt börjar jag med den årliga listan - Leos lista 2013. Sedan tidigare finns Leos lista 201220102009 och 2008.

Jobbade på samma jobb, med samma människor och gjorde samma saker.
Och så var vi på ett ofärdigt IKEA en dag. Det var coolt.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Nej, tvärt om. 2013 var nog året då jag körde på i gamla hjulspår och gjorde saker jag redan kunde. Förhoppningsvis lite bättre. Kanske var det också året jag insåg att nu kan jag det här, nu är det upp till mig att ta mitt liv ett steg vidare.


Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inga nyårslöften. 


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja. (Känslan är att detta kommer vara standardsvaret på den här frågan ett flertal år framöver.) Albin&Helena blev föräldrar för andra gången till finaste lilla Signe. Eftersom de numera också bor i världens bästa by kommer vi förhoppningsvis få träffa dem mera än vi gjort tidigare. Även två av mina favoritbloggerskor blev mammor för första gången under året; gymnasieklasskompis Anna och Fröken Bella, så ovanligt mycket bebisbloggsläsande har det blivit genom dem. Stort grattis till er!!!


Dog någon som stod dig nära?
Nej, ingen som stod mig nära personligen, men flera personer som var nära någon i min närhet. För många gånger under året har jag suttit tyst eller tänt ett ljus för att tänka på någon och deras annhöriga som sörjer. 


Vilka länder besökte du?
År 2013 höll jag mig enkom inom Svea rikes gränser. Som längs blev det en tripp till Kläppen för att åka skidor, över min födelsedag. Vi hälsade också på Seb&Sara i Västerås. Annars har det inte varit så långa resor men flera trevliga till exempel till sommarstugan utanför Grebbestad. 


Är det något du saknade år 2013 som du vill ha år 2014?
Nej, som jag skrev förra året så har jag på riktigt varit rädd för 2013 - otursåret som skulle komma mitt i mitt liv och föra med sig den ena katastrofen efter den andra, ett år då jag inte vågade planera in några stora saker alls. Inför 2014 hoppas jag att jag kan tänka bort allt sådant och förstå att saker blir som de blir oavsett.  


Vilket datum från år 2013 kommer du alltid minnas, och varför?
Jag tror det var den 3:e augusti eller kanke den 4:e, datumet i sig är väl inte så noga, men den här dagen räddade faktiskt Martin och jag och hans föräldrar ett liv. Vi var ute med deras båt och fiskade på Ljungskileviken när världens oväder drog in från ingenstans, vind, flera meter höga vågor och åska och regn. Snabbt packade vi ihop och åkte hemåt. Halvvägs hem fick dock Martins far syn på en uppochnedvänd kajak i vågorna. När vi kom närmare såg vi att det hängde en man i kajaken och kämpade för att komma upp. Vi åkte ytterligare närmare och kastade en tamp till mannen som med sina absolut sista krafter höll sig i tampen så att Martin kunde hala in honom. Sedan fick vi tillsammans hiva upp honom bak på båten där han kunde pusta ut och vi kunde larma sjöräddnig och ambulans. Minns att vi tittade på varandra efteråt och insåg att om vi inte hade kommit, vad hade egentligen hänt då? 


 

Vad var din största framgång i år?
Framgång och framgång, men jag var i alla fall med på tv. :) 


Största misstaget?
Om vi fortsätter på samma spår så var det kanske att blanda ihop Lagaylia Frasier med Gladys del Pilar, men det var ju så farligt misstag egetligen. Det kude varit värre så att säga. 


Har du varit sjuk eller skadat dig?
Inga skador och vad jag minns inga sjukdomar. På riktigt alltså. Lovade ju i förra listan att hålla mig friskare under året som kom och det har jag gjort. Den årliga höstförkylningen har lyst med sin frånvaro och inga andra åkommor har drabbat mig. Att jag sedan låg totalt deckad dagen efter nyårsafton och Martins 30-årsfest och kanske även några andra tillställningar är bara mitt eget fel och hör väl inte hit ... 


Bästa köpet?
Vi köpte trådlöst tangentbord och mus i början av året, det är det som gör att jag till exempel kan sitta i soffan i vardagsrummet och blogga nu. Typiskt bra köp. Några riktigt stora köp har det inte blivit vad jag kan minnas. 


Vad spenderade du mest pengar på?
Sista veckan innan min semester, då jag även var ensam hemma, fick jag för mig att jag skulle göra om vårt sovrum. Jag målade om väggarna, köpte nya pallar att ha som sängbord, sydde två nya draperier (ett in till en skrubb och det andra används som mörkläggningsgardin). Sammanlagt kanske det gick på strax över en tusenlapp och det är nog de mesta jag spenderat sådär snabbt inom loppet av bara några timmar. Och så har jag köpt kläder ibland. :) 


Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jag har blivit riktigt, riktigt glad vi två tillfällen. Inget av det är sådant som ska skrivas på internets. 
Annars har jag självklart blivit jätteglad för mindre livsviktiga saker till exempel när Sverige blev klara för play off inför VM (synd att det var mot Portugal bara) och när Tor-Arne Fredheim meddelade att han skulle fortsätta som tränare för LSK.


 
Den här mannen gjorde mig glad.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2013?
Bland andra Valborg med Håkan Hellström och Wake me up med Avicii. 


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag har varit lednsare. Jag har oroat mig för så sjukt jävla mycket saker det här året. Jag ska försöka sluta med det nu. 


Vad önskar du att du gjort mer?
Klysha, klysha men jag önskar att jag hade tagit mera kort. Det är så roligt att se tillbaka på sedan och så kan man göra fina fotoböcker, men fotona från 2013 skulle verkligen bli en kort och tråkig fotbok. 


Vad önskar du att du gjort mindre?
Oroat mig och nojat i onödan, om det är sådan som jag inte kan göra något åt, då är nog det bästa att släppa det och gå vidare. 


Hur tillbringade du julen?
Hemma med mor, far och bror. På kvällen med Martin och hans famlij och släkt. Som det har sett ut de senaste jularna. 


Blev du kär i år?
Lika kär som alltid. :)


Favoritprogram på TV?

2013 var det dags för Idol igen så det har jag sällan missat att se på riktigt sändningstid. Annars är det väl Så ska det låta, På spåret, Melodifestivalen och diverse sport jag också passat tiden för att titta på. Sådant jag också har sett men lite mer på valfri tid är Paradise Hotel, Pretty Litte Liars, Game of Thrones, Supernatural, Vampire Diaries och True Blood


Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Jag hatar inte folk!

 

Istället för ljudböcker har det blivit mycket podcasts.

Bästa boken du läste i år?
Jag har nog tyvärr inte läst en enda bok. Inte ens lyssnat klart på en enda ljudbok. Istället har jag läst massor av bloggar, för många inredningsmagasin och lyssnat på varenda avsnitt av både Filip&Fredrik och Sigge&Alex podcast. 


Största musikaliska upptäckten?
Ingen musikalisk upptäckt har det blivit. 


Något du önskade dig och fick?
Jag önskade att jag skulle kunna ge Martin en riktigt bra 30-årsdag att minnas. På själva födelsedagen hade han jobbat och kom hem sent så det var inte så mycket att jobba med. Men en vecka senare fixade jag och hans syster en överraskningsfest med alla de bästa kompisarna. Han blev verkligen överraskad och det var en jätterolig fest! Cred till oss. 


Något du önskade dig men inte fick? 
Önskade kanske lite att ett litet, trevligt lagom dyrt hus skulle dyka upp på Hemnet. Det gjorde det också men det dök upp och försvann långt före vi hann så mycket som tänka ordet lånelöfte. 


Årets bästa film?
Två filmer som jag både hade höga förväntningar på och som var bra när jag väl såg dem var The Conjuring och Känn ingen sorg. (Och det kanske är det enda just de två filmerna har genemsamt.) Annars är det ingen film som har fastnat i minnet, och det brukar väl betyda att de inte var så värst bra.


 
Jag och "Elaka svärmor" i solen utanför stugan på min födelsedag.
 

Vad gjorde du på din födelsedag?
Vi var som sagt i Kläppen, det var Martin&jag och hans mamma och pappa. Det var soligt, någon enstaka minusgrad och vi tog bilen till Högfjället. Där åkte vi upp, upp, upp till toppstugan där vi åt våfflor ute i solen. Sedan åkte vi ner, ner och ner för att komma hem igen. Efter en sådan tur är man ganska slut. Då hade vi afterski på våran balkong och min mobil gick varm av födelsedagshälsningar (varför jag blev så uppmärksammad på judy min 29-årsdag är ännu en gåta). Helt klart den bästa födelsedagen på länge. 


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Nej, under omständigheterna är jag fantastiskt nöjd med året. Det betyder inte att 2014 för den sakens skull ska bli precis likadant, det ska bara bli bättre. 


Hur skulle du beskriva din stil år 2013?
Väldigt lik 2012. Kanske har jag haft lite mera kjol på mig bara för att jag kan. För att jag är vuxen och ingen kan säga att det är för kallt eller för opraktiskt. Har nog också haft lite mindre smink till vardags, för att jag tycker att det är gött att känna att jag är helt nöjd med mig själv även som helt naturlig.


Vad fick dig att må bra?
De små sakerna. Att jag varje kväll får somna i en varm säng bredvid den jag älskar mest. Att äta långa frukostar. Att sommarsolen var varm redan när jag väntade på den tidiga bussen. Att jag har två fina, tillgivna katter som välkomnar mig varje dag jag kommer hem. Att sjunga. Och att göra andra glada. 


Vilken kändis var du mest sugen på?
Är det inte roligare att fråga vilken "kändis" som var mest sugen på mig? 


Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
De brinnande bilarna i Husby. Det var ett rop från några av de människor jag känner mest för i samhället. De som på ett sätt är helt utanför. Det gör ont i mig att så många lever på det sättet och jag gör ingenting för att hjälpa. Jag köper kravodlade bananer... 


Vem saknade du?
Linnéa. Jag måste börja träffa henne igen. Att någon flyttar till Göteborg är ingen giltig anledning att sluta ses. Annars saknade jag ingen. Istället flyttade fler och fler närmare oss istället och det är roligt! 


De bästa nya människorna du träffade?
Han som skämtsamt går under namnet Micke med picken var ny för i år. Mycket trevlig grabb. Hopppas han kommer vara kvar länge, länge. 


Citera en sångtext som summerar ditt år:
"We're up all night 'til the sun. We're up all night to get some. We're up all night for good fun. We're up all night to get luckySedan Malin&Ola flyttade hem till bygda har det blivit mera och flera kalas. I like.



Gott nytt 2014 önskar jag Dig! ♥

Kommentera här: