Tulpaner



Igår när jag var och handlade kunde jag inte låta bli att köpa årets första tulpaner. Egentligen har jag haft som tradition att inte köpa tulpaner förrän julen är bortstädad. Då är det liksom officiell start på den ljusa vintern och vägen mot våren.

Och appropå julen. Nej, vi har inte dansat ut den än trots att det är tjugondedag Knut imorgon och man "ska" göra det då. Vi gör alltid det minst en vecka senare än alla andra pga
1) Vi gillar julen väldigt mycket och har gärna kvar den så länge det känns rimligt.
2) Min mormor fyllde år den 24 januari och hon hade alltid kvar julgran och alla tomtar tills efter hon bjudit in alla väninnor på födelsedagskalas. Så till hennes minne och ära händer det att jag också sparar julen fram till 24 januari.
3) Ljuset. Det blir så mörkt och kalt när ljusstakarna och stjärnorna försvinner och även om dagarna är ljusare nu så behövs det på kvällarna.

Så är det med det. Jag har mjukstart denna söndag med bloggande och skidtittande med kaffe i soffan sen får vi se vad som händer. Ha en fin dag!

Kommentarer:

1 Josefin -My Happy Days-:

Åh, älskar tulpaner, det ger lite extra lycka så här års och vårkänslor. :-)

Svar: Eller hur? Ingen annan blomma skänker väl så mycket hopp! :)
Leo

Kommentera här: