10 000 timmar

Bild: we heart it
 
Min före detta klasskompis Patric sa vid något tillfälle att det krävs 10 000 timmar att bli riktigt bra på någonting. Typ proffs. Jag fnös skeptiskt åt detta påstående:
"Hallå eller, se på mig!" sa jag "Jag började spela fiol när jag var 5 år. Och hur bra har jag blivit?"
"Men har du verkligen lagt 10000 timmar?" svarade Patric teknologen ut i fingerspetsarna.
"Klart att jag har!" svarade Leo inte lika logiskt lagd.
 
För om man räknar på det [För det gjorde ju vi såklart, man har alltid en räknare inom räckhåll när man pluggar.]: Visst, jag spelade fiol oavbrutet från 5 års ålder till studenten. Dvs. ca 15 år. Jag har alltid haft minst 2 lektioner i veckan, varje vecka ca 32 veckor om året. Därutöver har jag övat hemma. Vissa veckor flera, flera timmar, andra veckor inte en sekund. Så vi säger 5 timmar i veckan i genomsnitt. I 32 veckor om året. I 15 år. Låter som asmycket tid men blir inte mer än 2400 timmar.
 
Sedan kan vi lägga till ett antal läger. Några intensiva övningsveckor inför speciella uppspelningar. Och sedan de 10 år efter studenten då jag trots allt dammat av min stackars kompis emellan åt. Med god vilja så kan vi ju runda av det till kanske - 600 timmar.
 
Summa: 3000 timmar.
 
Det fattas 7000 timmar - sjutusen timmar - för att jag skulle ha blivit riktigt jävla bra. Inte så konstigt att jag ibland känner mig helt kass.

För att bli en riktig virtuos krävs att man övar 2 timmar om dagen alla dagar i veckan utom en, varje vecka, varje år, i 16 år. Det är mycket tid att lägga ner det. Särskilt på ett fritidsintresse. Men jag erkänner att jag hade verkligen velat vara sådär världsbra på någonting. Ett instrument eller en sport. Eller på att dansa eller sjunga. Hur ska jag ha tid med det?

När jag får barn som blir tillräckligt gamla, ska jag uppmuntra dem att nöta. Det är så man blir bäst i världen, ska jag säga. Du kommer tacka mig en vacker dag…

 

Kommentarer:

1 Pelle:

Det roligaste är ju ändå hur man kommit fram till "forskningsresultatet".

"Mjaa, du har ju bara spelat i 9950 timmar och ja... det hörs! Ge det 50 timmar till, så får vi se! Men du, Anna, du har ju spelar i 10005 timmar. DET HÖRS!".

Alltså: då är pro!

Svar: Nej, alltås jag tror det är pure vetenskap. Typ som att vatten kokar vid 100 grader, oftast varken mer eller mindre. Har du övat i 10000 timmar då ÄR du pro. :)
Leo

Kommentera här: