Leos lista 2010

Med endast några enstaka dagar kvar av 2010 tyckte jag att det var dags för min årliga lista. Sedan tidigare finns Leos lista 2009 och 2008.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag gjorde väldigt mycket som jag inte gjort förr. Skrev exjobb, tog examen (även om jag inte tagit ut den officiellt än) och började jobba "på riktigt" bara för att ta några exempel.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Mitt största och enda nyårslöfte var att INTE jobba hela sommaren. Vilket jag inte heller gjorde utan jag unnade mig en halvledig juni och en helledig juli. Det var värt!

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, Oscar blev pappa till lilla Adrian Lionel aka Lill Leo ;).

4. Dog någon som stod dig nära?
Ja, vår allra finaste Optimus... :(

5. Vilka länder besökte du?
Norge (för att åka skidor och fira nyår med Martin, Hanna&Per och Jonas), Holland (på studieresa med skolan där vi träffade andra byggingenjörer från Holland och Österrike) och Mallorca (med jobbet). Har inte varit utanför Sveriges gränser på många år, så detta var ett väldigt bra rese-år.

6. Är det något du saknade år 2010 som du vill ha år 2011?
Senaste halvan av året har jag saknat att umgås med folk i min egen ålder. Jobbar med mestadels äldre herrar och sjunger i kör med mestadels mysiga pensionärer, så jag hoppas i fortsättningen på mycket rolig fritid med mina jämnåriga kompisar.

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför?
21 maj  - då TIBYL -07 hade examensmiddag på Palace i Göteborg, 3 juni - sista skoldagen ever. 19 juni - då det hölls kronprinsessbröllop i hufudstaden och jag var på rolig 25-årsfest utanför Katrineholm. 2 august - min första dag på mitt första jobb.

8. Vad var din största framgång i år?
Min högskoleingenjörsexamen i byggteknik. Fast jag har också fått lov att sjunga solo i kyrkan vid två tillfällen. Det är jag väldigt glad över att jag vågade!

9. Största misstaget?
Var väl beslutet att skriva mitt exjobb helt ensam, det var väldig slititgt och ibland tråkigt. Dock gick det ju bra ändå...

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag var jättesjuk med både förkylning och feber när vi var i Holland. Speciellt på dagarna, på kvällarna mådde jag alltid bättre efter den första ölen..

11. Bästa köpet?
Bestämde mig för att när jag började jobba så skulle jag köpa mig en digital systemkamera. Sagt och gjort så fick jag lov att köpa Simons Nikon D80 när han skulle uppgradera sig. Det är mitt lätt mitt bästa kop, även om jag hittills varit dålig på att fota med den.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Telefonräkningar! Efter att vi flyttade var det världens projekt att få internet till vår nya lägenhet. På vägen blev det så mycket extra utgifter att jag höll på att få ett utbrott när det skulle kosta 150 kr att skicka tillbaka ett modem som Bredbandsbolaget skickat oss innan de ens kollat upp ifall de kunde erbjuda oss internet över huvud taget.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mycket: Att det var roligt att gå i skolan hela vårterminen (till skillnad mot hösterminen). Fina och snälla saker folk har sagt till mig. När jag fick mitt jobb. Att vara tillsammans med min familj och vänner.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2010?
Gitarrer och bas, trummor och hat - Hästpojken spelades på radio en dag och texten handlade precis om känslan jag hade haft hela 2009 men jag lyssnade på den väldigt många gånger i år. Andra låtar är Soulsister - Train, Waka waka - Shakira och Dancin on my own - Robyn.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Helt klart gladare än 2009 som var ett ganska tråkigt år såhär i efterhand.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Tagit tag i saker. Jag är så dålig på att göra sånt som är tråkigt, att se till att tanken med kylarvätska blev lagad på bilen är ett exempel, nu har det växt till ett mycket större (och dyrare!) problem. Jag är även dålig på att styra upp roliga saker som att planera nyårsafton eller åka till Göteborg och hämta mitt färdigtryckta exjobb och fika med Johan.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Jag önskar nog snarare att Martin hade jobbat lite mindre i somras, då kunde vi ha åkt någonstan eller helt enkelt gjort lite roligare saker.

18. Hur tillbringade du julen?
Hemma med mor, far och bror. Mys mys. Sen åkte jag ut till Martin med familj och åt lutfisk och spelade spel.

19. Blev du kär i år?
Lika kär som alltid. :)

20. Hur många one night stands?
Inte ett endaste ett, tänk dig.

21. Favoritprogram på TV?
Ung och bortskämd är ett program som jag har sett när det verkligen har sänts på tv och råkat fastnat för, det och Idol. Annars har det blivit mycket Supernatural, True Blood, Dexter och Vampire Diaries.

22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Jag hatar inte folk!

23. Bästa boken du läste i år?
Hypnotisören av Lars Kepler lyssnade vi på när vi åkte upp till Norge. Bra bok!

24. Största musikaliska upptäckten?
Jag var på ett jubileums fiolläger i september och upptäckte att jag ju faktistk fortfarande är helt okej på att spela violin.

25. Något du önskade dig och fick?
En ledig sommar! Dessutom planderade vi redan när vi flyttade in att köpa en tv på mellandagsrean och det har vi gjort nu.

26. Något du önskade dig men inte fick?
Hm, mycket har nog istället överträffat mina förväntningar.

27. Årets bästa film?
Tror jag svara Inception, det var en riktigt bra film, Harry Potter and the Deathly Hallows likaså. Jag såg också Juno för fösta gången och åh! Jag grät de sista tio minutrarna av filmen och typ en kvart efteråt...

28. Vad gjorde du på din födelsedag?
Min födelsedag var annandag påsk och Martin och jag hade åkt till sommarstugan dagen innan. Mamma&pappa var också där. Åt frukost i soffan framför kaminen och vid lunch kom Martins föräldrar. Vi gick promenad och åt mat. Lite annorlunda och trevlig födelsedag.

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Inte för att jag är missnöjd men bättre kan saker väl alltid bli. Ännu finare väder på sommaren, mer tillfällen att grilla på stranden och sjunga till gryningen.

30. Hur skulle du beskriva din stil år 2010?
Första delen som alla andra. Långt hår,  svart skinnjacka eller grön tygjacka, slitna jeans och vita Converse. Nu i höst har jag känt mig tvingad att klä mig lite mer "vuxet"; thigta byxor eller (inte för kort) kjol, koftor och klackar.

31. Vad fick dig att må bra?
Sex, drugs and rock n´roll. Rock n´roll är väl helt enkelt mina kompisar... och familj.

32. Vilken kändis var du mest sugen på?
Haha ja.. någon av spelarna i Bafana Ahbale kanske?

33. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Det svenska riksdagsvalet naturligtvis. Även om jag verkade lite lätt uppgiven på själva röstningsdagen. Det var väl inte bara politikens fel utan berodde nog mer på mitt eget tillstånd. Jag var jättebakis och hade sovit ungefär tre timmar natten innan. På kvällen orkade vi verkligen inte ta oss någonstans (det var innan vi hade tv i lägenheten) för att se på valvakan utan somnade typ kl. 21. Morgonen efter möttes jag av det hemska beskedet att SD tagit sig in i riksdagen och tyckte då att vi gjort rätt val som sovit över eländet.

34. Vem saknade du?
Jag saknade Optimus efter att han försvann... och jag saknar Simon sedan 7 december då han och Sanna flög iväg till Afrika.

35. De bästa nya människorna du träffade?
De sju knäppa killarna (+ Patric) som var med i Holland var helt klart de bästa! Man lär känna sina klasskompisar på ett bättre och mycket roligare sätt när man bor ihop en hel vecka och dessa nya bekantskaper gjorde resterande tiden av skolan SÅ mycket roligare! Sen har jag lärt känna Gustav alias G-money som är Problemils jättemysiga lilla kompis. Jag har också fått en drös nya kollegor, vissa trevligare än andra till exempel Maria, Marielle, KF och L-E.

37. Citera en sångtext som summerar ditt år:
"Just idag är jag stark, just idag mår jag bra, jag förs framåt av kraftiga vindar. Just idag är jag stark, just idag mår jag bra, jag har tron på mig själv vid min sida..."

 

Vid vissa tillfällen under året har jag kännt mig ung, dum och oerfaren och tänkt att jag verkligen inte vet hur jag ska ta mig ur ett problem. Resterande tid har jag kännt mig ung, snygg och oövervinnerlig!

 

Gott nytt år! önskar Leonor

Kommentarer:

1 Majso:

För att bli gammal och klok måste man först va(lite)ung och dum =)

Sen måste jag säja:Jisses vilken fin header.Den är såå snygg!

Och så önskar jag dej(er)ett supertoppen 2011

Varma Nyårskramar från mej!

<3

2 Leo:

Yes det är mitt bästa visdomsord. Har det uppsatt på väggen hemma i form av ett vykort. :)

Tack tack! Kul att du tycker headern är snygg!

Massor med lika varma nyårskramar tillbaka till dig!!!

Kommentera här: