Same same but different

Det där med ord alltså. Jag är på ett sätt en språkfascist - rätt ska vara rätt och framförallt rättstavat. Å andra sidan så tycker jag kanske inte att man i vardagliga samtal behöver vara petig och märka ord. Ibland kan det dock bli lite lustigt, då kanske man borde vara petig så inte fler missförstånd sker i framtiden.
 
Tre exemepel:
 
1) En vän till mig bor i Högsbo i Göteborg. Alldeles i närheten av hens hus vänder 2:ans spårvagn. Detta har tillslut grannarna i området tröttnat på och ett anslag sattes upp i trappuppgången som efter påskrifter skulle skickas till ansvarig för spårtrafiken. Anslaget löd någonting i stil med "Vi här på ...gatan önskar att spårvagn 2 åker vidare och vänder vid Frölunda torg istället. Vi anser att slamret och bullret som uppstår är en sanitär olägenhet...".
Jag förstår helt och fullt att det kan vara jobbigt att ha en gnisslande och bullrande spårvagn som vänder utanför fönstret stup i kvarten, men en sanitär olägenhet är det väl knappast?
 
  • sanitä´r, som har att göra med hygien.
 
2) Jag önskar väldigt ofta att jag hade ett yrke som alla genast visste vad det innebär. (Typ lärare - jaha du jobbar med barn.) Dels eftersom jag hatar att prata om mig själv och dels för att ibland kan jag ändå inte förklara så folk förstår.
Leo: "Jag är konstruktör så jag sitter och räknar och ritar och ser så att allt håller."
Person jag pratar med: "Jaja, så du räknar mycket på hållfastigher och så?"
Leo: "Öh... ja."
 
  • hållfasthet, begrepp inom den tillämpade mekaniken och inom materialläran som avser materials och konstruktioners förmåga att tåla påfrestningar [...] (drag-, tryck-, böjhållfasthet osv.)
  • fastighet, ett bestämt markområde som enligt jordabalkens regler utgör fast egendom.
3) För några år sedan när vi gick på folkhögskolan här i Ljungskile gick Martins klass på någon slags rundvandring i nejden. Martin gick med ett gäng klasskompisar och berättade om olika platser.
Martin: "Och där uppe på kullen ligger till exempel mitt barndomshem."
Klasskompis: "Va, har du varit på barndomshem?!"

Kommentera här: