"De flesta av oss går hellre till Claes Ohlsson än till Lindex om man säger så ..."

Detta sagt av en kollega till mig. En kvinnlig sådan. Och jag blev så arg.

Eller så kan vi börja här i ett inlägg skrivet av Fröken Bella där hon frågar om hon är en sämre feminist bara för att hon i bland gillar att klä upp sig i klänning och dra på ett extra lager mascara. Jag blir så trött på sådant resonemang - varför skulle hon vara det? Varför skulle någons åsikter plötsligt bli mindre värda bara för att samma person rakar benen? Eller mer värda för att personen inte gör det? Varför är det inkonsekvent att tycka om att göra sig fin, bara för att man också kämpar för allas lika värde? Varför måste en sak alltid per automatik innebära en annan?

Det behöver inte bara handla om att vara feminst. Härom dagen hade vi på jobbet just sagt att de flesta på arbetsplatsen är teknologer, och en herre sa lite skämtsamt att det kanske var därför inte kommunikationen var den bästa för vi möjligen är bättre på annat. Varpå min kvinnliga kollega säger citatet ovan. Som om att föredra Claes Ohlsson framför Lindex är vad som känneteckar en teknolog. Vilket omvänt också skulle betyda att jag som kanske heller går till Lindex inte är en teknolog. Eller åtminstone en sämre teknolog.

Nej, det funkar inte så. Är det inte precis det som feminsim handlar om? Jag ska kunna gå till min arbetsplats sminkad eller osminkad, i blus från märkes butik eller reklam t-shirt, i klackar eller gympadojor, som man eller kvinna och fortfarande behandlas med samma respekt. Bara för att jag är kvinna ska inte hälften av mina dagar gå åt till att koka kaffe och hämta post i stället för att göra beräkningar. Bara för att jag är en kvinna som dessutom har långt hår och korta kjolar är inte mina beräkningar mindre korrekta. Min kompetens som ingenjör ska inte kunna ifrågasättas beroende på hur jag väljer att se ut. Lika lite borde min rättighet att kalla mig feminst göra det.

Har vi inte kommit längre än att fastna på ytan?

Kommentarer:

1 Fröken Bella:

Tack för ditt inlägg och dina kloka funderingar! Jag önskar verkligen att det kunde vara så som du skriver. Att vi kunde vara fria att se ut hur vi vill oavsett kön.

Kommentera här: