An Idiot Abroad



Just nu visas programmet En idiot på resa på SVT1. Ett program som jag verkligen kan rekommendera trots att jag haft så svårt för det själv. En idiot på resa eller An idiot abroad som den heter original är en dokuserie som handlar om "idioten" Karl Pilkington som reser runt i världen för att göra grejer som andra anser att man borde göra innan man dör. Fast jag tycker inte att han är en idiot. Visst han kan väl vara lite vrong ibland och tänker kanske inte alltid som alla andra gör, men det gör inte jag heller.

Det är G-money och Martin som fått mig att se stora delar av säsong 2 redan innan den sändes på svensk tv. De är helt överförtjusta men för mig har det fått smälta in. Idag smälte jag totalt av följande resonemang:

"Vadå? Vem har bestämt att man måste säga inuit? Jag har aldrig hört någon eskimå gnälla över att man kallar dem eskimå. Det är alltid någon annan som bestämmer vad man måste säga. Man får inte kalla dvärgar för dvärgar, och man får inte kalla eskimåer för eskimåer. Och du får inte kalla pysslingar för pysslingar! Spelar ingen roll att de inte finns. OM de hade funnits hade man säkert varit tvungen att säga ... tomtar ..."

Kommentera här: