Vilket sammanträffande ?!

Det är mycket kronprinsessan Victoria och Daniel Westling på temat just nu. Varenda tidning skriver sida upp och sida ner om det nyförlovade paret - och Leos Smarta Blogg ska ju inte vara sämre. Eller jo. Jag tänker inte tråka ut er med vad jag tycker eller inte tycker om kungahuset och deras roll i Sverige 2009 (jag gillar kungafamiljen!), om huruvida de ska eller inte ska festa upp våra skattepengar med ett riktigt romantiskt prinsessbröllop. Jag tänkte bara uppmärksamma de två intressantaste detaljerna jag läst kring allt det här.

1. 15 september 1973 tillträdde Carl XVI Gustaf som Sveriges konung i Stockholm får man anta. I Örebro exakt samma dag föds en liten gosse med namnet Daniel Westling som 36 år senare kommer gifta sig med kungens dotter. Det är väl ett roligt sammanträffande? (För det är väl ett sammanträffande...)

2. I GP har de tillägnat en halv sida åt att rita upp de blivande makarnas båda släktträd. Där kan man läsa att Daniels farföräldrar är av släkten Westling, det visste vi redan, och att hans morföräldrar är av släkten Westring. Vad är sannolikheten för det liksom?

Kommentarer:

1 sanna:

kan man ana lite inavel måntro?? där de egentligen långt ifrån kom från samma släkt som förgrenade sig lite??

tyckte det var uppiggande notiser du samlat ihop! :)

2 Leo:

Ja, man kan ju undra... och sedan glömde några i släkten hur man egentligen skulle stava sitt efternamn!

3 sanna:

preciiiis

Kommentera här: