Derivator och tillämpningar - en bitter dag på gymnasiet

"USA är dumma!
Det verkar som om vita amerikaner är lite speciella. Som om de vore mer värda än resten av jordens befolkning. Är det så?
Snart tror jag det.
När några tusen amerikaner dör, kanske 2000 högst, då blir det världssorg och man hör om det i flera månader, år efteråt!
När USA bombar och dödar araber är det bra. När några afrikaner skjuter en amerikan på film, får en annan amerikan skjuta 20 afrikaner (minst) som hämd under komp av mäktig musik.
När några guatemalaner har tillfångatagit en amerikan får hans landsmän döda guatemalanerna hur mycket de vill. Är det på film kan amerikanerna inte bli skadade heller. Det går inte.
Jag är nästan guatemalan, jag är colombian, latinamerikan, nästan svart.
Gör jag fel får amerikanerna döda mig, det får dem för jag är inte vit och härstammar från indianerna, så det gör ingenting.
Det är bara bra.
Heja George W Bush!"

Hittade den här texten i ett gammalt matteblock från gymnasiet. Det var ju uppenbarligen tänkt att jag skulle räkna derivator och tillämpningar, men huvudet var alldeles för fullt av bittra och upprörda tankar för att kunna koncentrera sig på momentanhastigeter och liknande. Jag minns inte exakt när det var och jag minns inte varför, men antagligen hade jag sett någon film ganska nyligen. Kankse om krig.

Jag vet också att det fanns alldeles för många i min umgängeskret på den här tiden, som älskade att påpeka att jag hade en annan hudfärg och därför kanske var lite sämre. Jag vet, och visste då, att de egentligen inte tyckte så, men hör man det om och om igen så trasas någonting inom en sönder och då blir man bitter. Bitter och arg och skriver konstiga texter i sitt matteblock...

Kommentera här: