När tandtrollen hemsökte mina drömmar

Hu, inatt drömde jag riktigt otrevligt. Åtminstone ur ett ganska egoistiskt perspektiv. Jag drömde att mamma och jag satt och åt och jag vickade som vanligt* med tänderna i underkäken.
- Tar du aldrig ur de där? frågade mamma och syftade på tänderna som var en blandning mellan löständer och tandställning.
- Men om jag gör det så har jag ju inga tänder, förklarade jag.
- Nähä! sa mamma och lät så förvånad att jag var tvungen att gå til en spegel och kolla.
Och då, när jag stod där i badrumslampans skumma ljus, kom jag ihåg att jag ju visst hade tänder under mina löskäkar. Jag tog ut både över- och underkäksproteserna och kunde nu äntligen se mina gamla tänder där under. De hade blivit alldeles gula och äckliga eftersom jag hade slutat borsta dem. En tand i underkäken var lös och flera hade stora ihåliga hål i sig, som på en ost! Jag blev alldeles förtvivlad. Folk som brukar säga att jag har så fina tänder! Det var ju inte konstigt att de sa det när alla mina tänder var gjorda av porslin. Nu skulle jag dessutom tappa en tand! Jag skyndade mig att borsta tänderna och jag tror att det kändes lite bättre, men jag var fortfarande väldigt ledsen...

148083-37
Bild ritad av mig.

Ja, fy det var hemskt. Jag var riktigt glad när jag vaknade och kände att alla mina tänder satt fast och var hela och gjorda av skellett!!
____________________________________________________________________________
*) Som vanligt i drömmen alltså - jag kan inte vicka med neretänderna.

Kommentera här: