Värsta drömmen

Nästan värsta mardrömmen till och med drömde jag inatt, eller snarare i morse, precis innan jag skulle gå upp.

Jag drömde att
det var dags för tentan i geometri och jag kom till salen i god tid. Salen var förövrigt ett av de minsta matteklassrummen på min gymnasieskola. Ganska konstigt men det hade varit ett lagom stort klassrum om det varit möjligt. Hur som helst så satte jag mig på en plats längst bak i salen, närmast fönstret. Tentavakten, som var en tant, delade ut de knallgula tentahäftena och när jag fick mitt hade salen plötsligt förvandlats till en förstorad variant av vårat sovrum och alla satt i sängar och skulle skriva. Jag sprang ut för att fylla på min vattenflaska men var snabbt tillbaka när jag hörde en kille läsa upp sista frågan högt:
"Likbent triangen, en vinkel 30°, sidan si och så lång, bisektrisen dubbel så lång... Hur lång är då pennan?" -Ha, ha det är en kuggfråga, tänkte jag, pennan är ju alltid lika lång och har ingenting med viklar att göra, dessutom är den trasig. Alltså jag blev väldigt nöjd med att redan kunna svaret på sista frågan och satte mig i sängen för att börja räkna.
Sedan drömde jag att jag vaknade, där i sängen på tentan, av att vakten samlade in allas papper. Yrvaken och rufsig i håret försökte jag förstå vad som hade hänt. Då insåg jag det förskräckliga: Jag hade inte skrivit någon tenta - jag hade bara sovit!

Usch, vilken förfärlig dröm! Som tur var var det ju bara just en dröm. Och det ska väl mycket till att somna på en tenta. Det ska vi inte hoppas, för på tisdag har jag tenta i matematisk struktur - på riktigt.

Kommentera här: