Tur vs otur

En gång sa en bekant till mig att varje gång det var något som hon hoppades skulle gå bra, så brukade hon köpa en slags lott för att förbruka lite otur. (Har jag skrivit det här förr?) Jag tyckte faktiskt att det lät helt logiskt. Jag vet inte varför men någonting i mig säger mig att att varje människa har en viss mängd tur och otur att "ta ut". Varför jag är så övertygad om detta vet jag som sagt inte. Jag tror inte Gud sitter och systematiskt delar ut tur/otur till folk, och ödet vet jag inte om jag tror så värst mycket på. Men ändå är tror jag faktiskt att går allt bra så måste något till slut gå dåligt och tvärt om. Således tyckte jag att det lät som ett smart sätt att ödsla lite otur på en fånig lott om det nu är något viktigt man går och hoppas på.

Den senaste tiden har det hänt mig en massa grejer som man väl kan betrakta som ganska oturliga. Till exempel att få motorstopp med bilen mitt i natten, att lämna in den till verkstan där det visar sig att det  bokstavligen kommer kosta hundra gånger mer än vad man tror. Att antireflexskyddet på glasögonen krackelerar på ena glaset, och optikern har bytt glasleverantör så att man måste byta bägge glasen trots att synen inte har försämrats. Att man har ont i en tand.

Därför tänkte jag att idag ska jag köpa en trisslott för nu har det hänt så mycket dumma grejer så nu borde min oturskvot vara fylld. Jag måste helt enkelt vinna. Sagt och gjort - jag köpte en trisslott! Skrapa, skrapa, skrapa. När jag var klar hade jag tre 25:- symboler och den lilla rutan visade på 2x pengarna. Minsta beloppet, men i alla fall. Jag vann!! Någon sanning måste det alltså ligga i min teori om tur vs otur.

Nu återstår bara den stora frågan ska jag ta ut så jag får femtio kronor eller ska jag chansa på två nya lotter?? Vad säger ni?

Kommentera här: