Vektorn u...

Oj, här råkade jag hamna. Skulle egentligen gå och lägga mig. Men det var ju så längesedan jag bloggade. Har faktiskt varit riktigt duktig ihelgen; pluggat och gjort massa tråkiga saker som att tvätta och lägga in kläder i garderoben OCH jag har ändå sytt klart min tröja! Wow. Har inte tagit kort på den ännu, men snart så.

Vi har övningstenta på torsdag, det är därför jag har varit så duktig. Det kallas också dugga har jag lärt mig idag, undra varför? Hursom helst är det jätteläskigt. Hur ska man veta om man kan och förstår alla olika konstiga saker som determinanter och egenvektorer. Usch. En sak insåg jag i alla fall i igår eftermiddag - som jag nog borde ha förstått för länge sedan - och då blev plötsligt allt mycket lättare. För det är ju såhär i ett ON-system är ju basen alltid 1, alltså e1= e2=1. Och så har man en vektor u som är =x1e1 + x2e2. Då har jag funderat på oh, shit vad betyder x:en?? Men så helt plötsligt så förstod jag att de är helt vanliga tal, λ, koordinater för punkten u. Kanske 4 och 6 och 1 x 4 = 4. Osv... Alltså beskriver de inget annt än längden av ena basen till vektorn u. Smart! jag vet inte varför jag skulle skriva det här. Det var ju ganska fåntigt egentligen... Antagligen rättfrärdiga att jag bloggar nu istället för att sova.

Ja, just det. Godnatt!

Kommentera här: