Det hållet << - höger - jag menar vänster

Ibland fungerar min hjärna så konstigt att jag blir lite rädd för mig själv, fast ändå facinerad på samma gång. Det är när jag ser saker framför mig och liksom glömmer bort vilket som är rätt håll. Här om dagen hände det och då körde jag bil. Jag passerade en 70-skylt och skulle vara duktig och sakta ner. Det konstiga var bara att hur lite jag än gasade så gick bilen bara fortare och fortare. Det hann bli lite otäckt under några sekunder tills jag insåg att 70 ju ligger till vänster om 90 och inte till höger. Bilen gick inte snabbare utan långsammare precis som den skulle.
Andra gånger har det hänt att jag tittat på klockan en häktisk eftermiddag och blivit alldeles konfunderad. Hur har tiden gått så fort att klockan redan hunnit bli åtta? Sedan kommer jag ihåg att när visarna står åt höger så är den ju inte åtta utan fyra. Det känns verkligen som ett jättekonstigt och lite udda(?) tankefel.

Jag behöver antagligen inte tillägga att jag har väldigt svårt för höger och vänster. Jag måste alltid tänka efter en liten stund innan jag kan svara. När jag ger vägbeskrivningar samtidigt som någon kör och det ska gå fort är det alltid lättast att peka och säga "det hållet", så får den som kör själv tänka höger eller vänster inne i sitt huvud. Det var inte alls längesedan jag förstod att de flesta männsikor inte alls tycker det är något problem. Säger jag höger så vet de på en sekund vilken håll jag menar. Det tycker jag är bra gjort.

Min hjärna har helt enkelt svårt för håll och riktingar. Jag kan aldrig lära mig vilket håll man ska vrida nyckeln åt när man ska låsa respektive låsa upp en dörr. Det är ju olika på olika dörrar, vidhåller jag. Medan Martin är sådär uträknande och säger att det alltid är inåt när man låser och utåt när man låser upp. Han fattar inte att det blir tvärtom när dörren sitter åt andra hållet, för honom är det samma sak.

Jag har försökt komma på om detta påverkar andra tankemönster hos mig. (Förutom att jag är ologisk i störta allmänhet.) Men hittills har jag inte sett något klart samband...

Kommentera här: